Mūsdienās arvien vairāk cilvēku lemj par labu savam biznesam, jo tā ir iespēja kļūt pašam par savu priekšnieku, patstāvīgi plānot savu darba laiku un atpūtu, kļūt finansiāli neatkarīgam. Tomēr veiksmīga biznesa izveidei nepietiek vien ar lielisku ideju - nepieciešams arī kvalitatīvs biznesa plāns.
Arī Jūs esat aizdomājies par to, ka varētu uzsākt savu biznesu? Raksta turpinājumā lasi par to, kas ir biznesa plāns un kā to sagatavot!
Kas ir biznesa plāns?
Biznesa plāns ir plānošanas dokuments, kas palīdz noteikt uzņēmējdarbības mērķus un izvēlēties labākos paņēmienus, kā tos sasniegt. Biznesa plāna galvenais mērķis ir panākt balansu starp to, ko uzņēmējs vēlas darīt un to, ko viņš patiesi var darīt.
Biznesa plānā tiek atspoguļota pašreizējā situācija, iecerētās uzņēmējdarbības nākotnes iespējas, uzņēmējdarbības stiprās un vājās puses, kā arī iespējas un draudi (SVID). Kaut gan mūsdienās valda uzskats, ka biznesa plāns nav nepieciešams, patiesībā tā ir uzņēmuma galvenā panākumu atslēga - tas ir dokuments, kurā apkopota detalizēta informācija, kas palīdzēs uzņēmējam pieņemt lēmumus, salīdzināt sasniegto ar plānoto un veikt uzlabojumus, izprast tirgu un konkurentus, paredzēt nākotni.
Turklāt rūpīgi izstrādāts biznesa plāns faktiski ir vienīgais rīks, ar kura palīdzību pārliecināt aizdevēju, lai nepieciešamības gadījumā saņemtu naudas līdzekļus gan uzņēmējdarbības uzsākšanai, gan vēlāk, lai paplašinātu uzņēmuma darbību, ieviestu jaunus produktus un/vai iegādātos modernākas iekārtas.
Kā sagatavot biznesa plānu?
Atkarībā no darbības specifikas un mērķiem, biznesa plāns dažādiem uzņēmumiem var atšķirties, tomēr pamatā tas tiek veidots sekojoši:
Kopsavilkums
Kopsavilkumā jāapkopo sava biznesa mērķus un gaidāmos rezultātus - jāapraksta, ar ko plānots nodarboties, cik daudz finanšu nepieciešams, kādi varētu būt potenciālie klienti un ienākumi, cik un kādi darbinieki būs uzņēmumā, kas būs konkurenti, kā tiks iekarots tirgus.
Uzņēmuma apraksts
Uzņēmuma aprakstā vajadzīgs norādī vispārīgu informāciju par uzņēmumu - sava uzņēmuma nosaukumu, juridisko adresi, kontakttālruni, faksu, elektroniskā pasta adresi, dibināšanas gadu, reģistrācijas numuru, bankas rekvizītus, plānoto darbības vietu, uzņēmuma dalībniekus, pamatkapitāla lielumu un tā sadalījumu starp dibinātājiem, īpašumā esošo nekustamo īpašumu, iekārtas un/vai tehniku, misiju, vīziju, mērķus (gan īstermiņa, gan ilgtermiņa), uzņēmuma aprakstu, idejas rašanos, līdzšinējo darba pieredzi. Šī biznesa plāna sadaļa ir pamats, lai attīstītu uzņēmējdarbību.
Produkta apraksts
Biznesa plāna uztverē produkts ir gan prece, gan pakalpojums. Produkta aprakstā jānorāda, kādas tehnoloģijas tiks izmantotas, lai ražotu preci vai sniegtu pakalpojumu, kādas izejvielas tam būs nepieciešamas (gan daudzums, gan cenas), kur un kā izejvielas tiks iegūtas (tehnoloģiskā procesa apraksts), kas un cik bieži piegādās izejvielas, cik daudz un cik bieži tiks ražota prece vai sniegts pakalpojums.
Organizatoriskā struktūra
Organizatoriskajā stuktūrā jāapraksta, cik un kādi darbinieki būs uzņēmumā, kādi būs to pienākumi, kāda būs uzņēmuma hierarhija, kādi būs personāla vadības principi. Jāapskata arī darba samaksas politika - kāda būs pamatalga (laika vai gabaldarba), prēmijas, piemaksas un atvieglojumi. Organizatorisko stuktūru var izveidot arī kā tehnisku shēmu, kuras augšā ir uzņēmuma vadītājs, savukārt apakšā - vadītāji un palīgdarbinieki.
Tirgus situācijas un konkurentu apskats
Tirgus situācijas un konkurentu apskatā svarīgi aprakstīt tirgu un savas izredzes tajā, veikt segmentēšanu, noteikt patērētāja motivāciju, izvēloties preci vai pakalpojumu, prognozēt faktorus, kas var ietekmēt uzņēmējdarbības rezultātus, prognozēt sava uzņēmuma pārdošanas apjomus un apgrozījumu. Būtiski izpētīt situāciju - kopējo tirgus attīstības stāvokli, attīstības tendences, savu prognozējamo daļu tirgū, raksturīgās īpatnības, eksporta un/vai importa iespējas.
Konkurentu analīze
Konkurentu analīzē jāietver sava uzņēmuma galvenos konkurentus, jāizvērtē to stiprās un vājās puses! Jāapraksta tirgus piesātinātības līmeni ar tādām pašām un līdzīgām precēm vai pakalpojumiem. Der arī padomāt, kurus no konkurentiem plānojiet apsteigt un kā to var izdarīt!
Mārketinga plāns
Mārketinga plāns ietver informāciju par to, kādā veidā tiks iekarota tirgus daļa - reklāmas jautājumi, akcijas, cenu politika, uzņēmuma un preču vai pakalpojumu tēls.
Projekta realizācija
Projekta realizācijā tiek apkopoti resursi, kas nepieciešami, lai īstenotu biznesa plānu - pamatlīdzekļi, kadri, izejvielas, materiāli, nemateriālie ieguldījumi. Tieši no šīs biznesa plāna sadaļas iespējams veikt aprēķinus.
Aprēķini
Aprēķinu sadaļā visu biznesa plānā sniegtā informācija jāpārvērš skaitļos - kādas ir uzņēmējdarbības plānotās pašizmaksas, bilance un naudas plūsma! Jāapkopo, cik naudas vajadzīgs, lai ieviestu darbības plānā aprakstītās idejas - cik būs pašu ieguldījumi, cik aizdevumi un cik granta līdzekļi. Jābūt gatavam, ka tas nebūs viegli, jo visiem aprēķiniem jābūt pierādāmiem un pārbaudāmiem!
Biznesa plānam jābūt iespējami īsam, konkrētam un viegli uztveramam, taču tāpat lietišķam un profesionālam, bez žargona. Svarīgi, lai informācija ir pasniegta arī interesanti, tādēļ nevajag baidīties izmantot grafiskus attēlus un shēmas!
Der atcerēties - nav nekādas nozīmes biznesa plānā apkopot nepatiesu informāciju! Plānam jāspēj pārliecināt, ka darbības veikšanai piešķirtie finanšu līdzekļi tiks izmantoti mērķtiecīgi un lietderīgi. Rūpīgi izstrādāts biznesa plāns palīdzēs ne tikai iegūt nepieciešamo finansējumu, bet arī īstenot veiksmīgu uzņēmējdarbību, kā arī sasniegt visus izvirzītos attīstības mērķus. Lai izdodas!
Gadījumā, ja Jūsu plānu realizēšanai nepieciešams kredīts un vēlaties būt drošs, ka izvēlaties izdevīgāko, ienāciet Sefinance.lv un Jūs saņemsiet labāko iespējamo piedāvājumu. Sefinance.lv ir plaša kreditēšanas pakalpojumu izvēle, ikviens varēs atrast sev piemērotāko risinājumu – patēriņa kredītu, auto kredītu, kredītu remontam, pārkreditāciju vai kādu citu! Atsaucīgie konsultanti labprāt sniegs atbildes uz visiem Jums interesējošiem jautājumiem!